099_Elsener SI 1936

23.04.2017 22:18

(november 2016): Už dlhšiu dobu som si chcel zadovážiť nejakého pekného Elsenera z 30.rokov. Odkladal som to, pretože takýchto nožov býva v ponuke dosť a tak som si chcel počkať na nož v dobrom stave a za rozumnú cenu. A okrem toho mi Elsener stále chýbal medzi výrobcami (Wenger, Wenger & Co, Coutellerie Suisse, SMV, Forges L+C, E-čepel), od ktorých už mám armádny nôž Model 1908. Po pár prehratých aukciách som nakoniec získal pekný kus z roku 1936. Nástroje a hlavne aj črienky sú vo veľmi peknom stave, pružiny majú silný prítlak, preberacia značka je 3.typu (alebo aj Typ C), ktorá  sa používa od roku 1915. Nápis Elsener Schwyz je v prevedení, ktoré sa používalo v 30. a 40. rokoch a nahradilo predošlé varianty nápisu s hrubým pätkovým písmom, či šikmým fontom. Pri čísle 36 je bolo ešte dodatočne vyrazené písmeno P (Privat), ktoré označuje vyradenie noža z armády a jeho prevzatie súkromnou osobou. Internetové zdroje poznajú tri varianty modelu 1908: Variant 1 – príložky sú vyrobené z niklu, Variant 2 – príložky sú vyrobené z ocele, Variant 3 – príložky sú z ocele a nýty sú mosadzné. Tieto varianty sa od seba dosť ťažko odlišujú a nenašiel som ani bližšiu špecifikáciu o tom, či výroba týchto variantov bežala súčasne alebo či niektorý variant je starší, prípadne či existuje nejaká závislosť medzi variantom a výrobcom. Z týchto dôvodov nepovažujem túto kategorizáciu za podstatnú a uviedol som to len ako informáciu pre zaujímavosť.