097_Elsener SI (1901-1907)

28.01.2017 21:47

(október 2016): V priebehu budovania zbierky som prežil tri významné okamihy. Prvý z nich bol v roku 2014 kedy sa mi podarilo vydražiť prvý armádny model 1890 od Forges. O rok neskôr som získal z Francúzska prvú generáciu dôstojníckeho noža a tento rok v apríli som si počíhal na najväčší bauernmesser Victoria. Teraz prišiel významný moment č. 4! Odkedy som si zadovážil spomenutý Forges 1890 tak som si logicky brúsil zuby aj na variant 1901 s fíbrovými črienkami. Model 1901 je najťažšie zohnateľným armádnym typom. Ak si ešte určíte akého chcete výrobcu a máte isté nároky aj na stav noža, získať takýto nôž je mimoriadne náročná úloha, ktorá si vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti. Stanovil som si, že to už musí byť tentokrát Elsener. Dva a pol roka som denne kontroloval dražby, skúšal som aj rôzne iné cesty a zdroje... Keď sa konečne objavil Elsener 1901 v požadovanom stave (asi dva alebo tri krát), tak výsledná cena bola vždy privysoká ... až raz na francúzskom eBay sa objavil pekný Elsener za 50 EUR. Pozriem lepšie, pretriem oči a fakt: model 1901 za 50 EUR! Po počiatočnom nadšení som ale zistil, že predajca predáva len v rámci Francúzska a za pár okamihov bol nôž už aj predaný. Ale nedalo mi to, byť už tak blízko... Tak som sa nevzdal, nakontaktoval sa mailom na predajcu a prostredníctvom slušného finančného obnosu ho presvedčil, aby mi už raz predaný nôž poslal pekne na Slovensko. A tak sa aj stalo!

Takže ako vyzerá môj Elsener 1901? Má veľmi pekne zachované črienky, čo u tohto modelu býva málokedy. Čepel je už mierne zbrusená, ale za exemplár s bezchybnou čepelou by som sa veru nedoplatil. Na rikase je nápis Elsener Schwyz v prevedení so šikmým písmom. Jedná sa o zriedkavejšiu alternatívu k hrubému kolmému fontu. Na črienke je pekne vidieť preberacia značka najstaršieho prevedenia. Nástroje a pružiny sú v peknom stave, všetko funguje. Môj tip je, že ide o nôž z konca produkcie modelu, čiže roky 1906-07. Napovedá tomu menší zadný nýt a niektoré ďalšie detaily, ktoré pripomínajú model 1908. Model 1890/1901 má, na rozdiel od 1908-ky, prehnutý tvar chrbtovej línie. Na niektorých kusoch je to vidieť menej, na iných viac. Na tomto Elsenerovi je to dosť výrazné, čo pekne zvýrazňuje staromódny zjav noža. Noža, ktorý mi urobil veľkú radosť, najmä vzhľadom na to, ako dlho som ho hľadal a akou zvláštnou cestou sa nakoniec dostal ku mne. Ďalší vrchol je dosiahnutý a skladačka sa postupne zapĺňa ...